Hartproblemen, hartritmestoornissen en een versleten knie. Arjan van Dongen (58) kreeg de afgelopen periode de nodige uitdagingen op zijn pad. Toch kijkt hij met vertrouwen vooruit. Dankzij hartrevalidatie en persoonlijke begeleiding bij Van de Kamp & Lolkema werkt hij stap voor stap aan zijn herstel. “Ik voel me goed en dat geeft rust.”
Arjan kende Van de Kamp & Lolkema al van eerdere behandelingen, aan zijn hand en knie. Toen tijdens zijn behandeling in Amsterdam hartrevalidatie ter sprake kwam, wist hij daarom precies waar hij moest zijn. “De praktijk kende ik al jaren. Ik heb gebeld om te vragen of ze ook hartrevalidatie deden en toen bleek dat Rémon dat doet. Zo ben ik hier terechtgekomen.” Inmiddels volgt hij al ongeveer een half jaar een persoonlijk revalidatietraject. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met zijn hartproblemen, maar ook met zijn versleten knie.
Veilig trainen na hartproblemen
Elke sessie begint met fietsen, gevolgd door oefeningen op het EGYM-circuit en aanvullende krachttraining. Voor Arjan is vooral de begeleiding belangrijk, omdat hij zichzelf goed kent. “Bij een gewone sportschool ga ik over mijn eigen grenzen heen. Ik ben iemand die toch probeert door te gaan en het uiterste eruit te halen. Maar dat mag nu niet. Ik heb iemand nodig die aangeeft: tot hier en niet verder.”
Vanwege zijn hartritmestoornissen is die grensbewaking extra belangrijk. Door de uitleg en begeleiding van Rémon weet Arjan steeds beter wat hij wel en niet hoeft te vrezen. “Rémon legt uit dat de hartritmestoornis zelf in principe geen kwaad kan. Het belangrijkste is dat ik niet over mijn grens heen ga.”
Van autorijden naar fietsen
Ook buiten de praktijk is er veel veranderd. Arjan beweegt meer in het dagelijks leven en pakt voor korte afstanden steeds vaker de elektrische fiets. “Boodschappen doen we tegenwoordig als het kan gewoon met de fiets. In het begin was ik bang dat er iets zou gebeuren, omdat ik flinke terugvallen heb gehad. Dat vertrouwen in je lichaam moet je echt terugkrijgen en daar heeft Rémon bij geholpen. Inmiddels stap ik weer met plezier op de fiets.”
Tien jaar jonger volgens de metingen
Na drie maanden werd Arjans conditie opnieuw gemeten. Uit de test bleek dat zijn lichaam vergelijkbaar presteerde met dat van iemand die tien jaar jonger is. “In drie maanden tijd heb ik veel gewonnen aan kracht en conditie.” Die vooruitgang gaf hem extra vertrouwen.
Persoonlijke aandacht maakt het verschil
Naast de deskundigheid waardeert Arjan vooral de persoonlijke benadering binnen de praktijk. Hij voelt zich gehoord, krijgt duidelijke uitleg en ziet de EGYM-trainingen ook als gezellige momenten. “Ik vind het leuk om anderen tegen te komen tijdens het trainen. En natuurlijk kan ik altijd bij Rémon terecht als ik vragen heb.”
Stap voor stap terug naar het oude niveau
Het doel is om weer terug te keren naar het niveau van vóór zijn hartproblemen. Hoe lang dat traject nog duurt, is nog niet bekend. Wel weet hij dat hij voorlopig twee keer per week blijft trainen bij Van de Kamp & Lolkema. “Zolang het trainen me vooruit helpt, blijf ik doorgaan. Ik ga ervoor om mijn kracht en conditie helemaal terug te krijgen.”
Meest recente artikelen
‘Bewegen is overleven. Ik voel me 10 jaar jonger door het sporten’
Aart van de Kraats (71) was kilo's te zwaar en had last van COPD en knieproblemen. Er moest wat gebeuren en dus ging hij fanatiek aan de slag bij...
EGYM in Putten: ‘Fitter, sterker en gezonder in 30 minuten’
Van de Kamp & Lolkema wil nóg meer Puttenaren in beweging brengen. De fysiotherapiepraktijk heeft daarom het wereldwijd populaire...
‘Door fysiotherapie eindelijk mijn mobiliteit terug’
Rialda IJff (55) uit Putten komt al jarenlang bij Van de Kamp & Lolkema. “Ik word daar door diverse fysio’s regelmatig uit de knoop getrokken”,...



